Belépés

Vitorlázó pilótaképzés

A repülőgép három dimenziós mozgást végez. Vezetése ezért minden más járműénél bonyolultabb, sőt állíthatjuk, hogy a motor nélküli repülés sok tekin

tetben a motoros repülésnél is sokoldalúbb sport. A motoros repülő számára a levegő a közlekedés közege csupán, a motor nélküli repülő számára több ennél. Ő célját a levegõben rejlő emelőerők segítségével kívánja elérni, ezért nem elégedhet meg kizárólag a repülőgép vezetéséhez szükséges kormánymozdulatok elsajátításával, hanem egyformán ismernie kell a légkör jelenségeit, azok kihasználásának lehetőségeit, gépe tulajdonságait és még sok más elméleti tudnivalót és gyakorlati fogást.

Vizsgák

A repülőgép vezetését a repülőoktatás folyamán sajátítjuk el. Az oktatás célja a vitorlázó repülőgép önálló vezetésének megtanulása. Az oktatásban való előrehaladást már a vitorlázórepülés kezdeti időszakában, az 1920-as években vizsgafeladatok teljesítéséhez kötötték. Ezeket a feladatokat a mai napig a világ minden részén az abc három betűjével jelölik. Az első sikeres egyedüli repülések után a növendék ún. B vizsgát szerez, a repülőgéppel már tud biztonságosan repülni, fel és leszállni, de vitorlázórepülni még nem.

A vitorlázórepülés megtanulásához újabb egyedüli és oktatós feladatok jönnek, melyeket az ún. C vizsga zár le. A C vizsga megszerzése után, időtartamokat kell repülni és az új jogszabályok szerint már meg is szerezheti a növendék a szakszolgálati engedélyt, mely vitorlázórepülőgépek adott típusainak vezetésére jogosítja.

A C vizsga után, megfelelő feladatok (magasság, időtartam és távolság) repülése után D, E, F vizsgákat lehet szerezni, melyeket ezüst, arany és gyémántkoszorúnak is neveznek. A vizsgák rendszerét a FAI (Federation Aeronautique Internationale = Nemzetközi Repülő Szövetség) állapította meg.

Repülőklubunk nagy hangsúlyt fektet a vitorlázó és motoros pilóták képzésére. Növendékeink alapos elméleti felkészítést követően tapasztalt oktatók segítségével sajátítják el a repülés fortélyait.

Először néhány formális tudnivaló a vitorlázórepülő oktatáshoz:
Életkor: a gyakorlati oktatás (repülés) megkezdéséhez min. 14 év, gyakorlati repülés egyedül 15 év, és a szakszolgálati engedély ("jogosítvány") megszerzéséhez 17 év
Iskolai végzettség: alapfokú
Orvosi alkalmasság: egy kb. félnapos orvosi vizsgán megfelelés. (szemüveg és tömött fogak nem kizáró okok)

 

Az oktatás menete:

1. Elméleti felkészítés:
(aerodinamika, szerkezettan, műszertan, szabályzat, gyakorlati repülés, típusismeret, később a teljesítményrepülés elmélete, meteorológia, navigáció)

2. Gyakorlati repülés:
Elsõ szakasz - az első egyedül repülésig („B” vizsgáig).
Második szakasz - felkészülés a „hosszabb” repülésekre („C” vizsgáig)
Harmadik szakasz - felkészülés a szakszolgálati engedély megszerzésére („D” vizsga + vit. PPL).

 

Vitorlázó teljesítmény- és sportrepülés :

1.Verseny-repülés

2.Hobby-repülés:
A hobby repülőgép-vezetők kategóriájába sorolhatók a Klub azon tagjai, akik teljesítmény kényszer nélkül csak a repülés szépségéért repülnek („C” vizsga felett).
A hobby és versenyrepüléshez a Klub szolgáltatja:
az elméleti felkészítést, folyamatos továbbképzést, a képzést és a vizsgáztatást végzõ oktatókat, indító oktatókat, a feladatok végrehajtásához szükséges repülõgépeket, vontatást.

A pilóták feladatai:
A teljesítményrepülésre, valamint a minősítő versenyekre történő kifogástalan felkészülés, a repülések fegyelmezett végrehajtása a repülési szabályok pontos betartásával.

A teljesítményrepülések végrehajtásához szükséges engedélyek megszerzése, a repülés megszervezése, beleértve az indító repülőtérre történő visszaszállítást is.

Az alap és továbbképzéshez az Baranya Megyei Repülőklub Vitorlázó Szakosztálya biztosítja:
az elméleti oktatás tananyagát,
az elméleti képzést és a vizsgáztatást végzõ oktatókat,
a gyakorlati oktatás oktatóit,
az oktatási szabályzatban meghatározott számú felszállást vontatásból a szakosztály repülõgépeivel,
a repülés zavartalan lefolytatásához szükséges szakszolgálatot,
és megteszi a szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges felterjesztéseket.

A növendékek feladatai:
az oktatási feladatok fegyelmezett, az előírásoknak megfelelő, legjobb tudásuk szerinti végrehajtása,
a repülőgépek ki és betárolása, mozgatása a repülőtéren,
a repülőgépek repülés utáni leápolása,
részvétel a repülőgépek és a repülőtér, valamint a repülő műszaki berendezések karbantartásában és javításában.

A repülőklubban a kiképzés vontatásból történik, IS28B2 –es típusú vitorlázórepülőgéppel.

A Baranya Megyei Repülőklub Vitorlázórepülő Szakosztálya 2015-2016 -ban is folyamatosan indít kezdőoktatást. A kezdőoktatás hozzájárulási költsége 380.000 Ft. Ez tartalmazza az elméleti képzést és a gyakorlati repüléseket vontatásból, "B" vizsgáig, valamint az első évi klub-tagsági díjat.

Ha szeretnél Te is pilóta lenni, jelentkezz a pilotakepzes - kukac - aeroclubpecs.hu címen!

Joomla Templates by Joomla51.com